برنامه فروش چیست؟ چطور یک برنامه فروش طراحی کنیم؟ | نقطه شو

طراحی برنامه فروش

آیا شما تا به حال یک برنامه فروش طراحی کرده اید؟ بسیاری از مدیران و فروشندگان موفق، از طراحی یک برنامه فروش موفق سود خوبی کسب کرده اند.

برنامه فروش چیست؟

یک برنامه فروش در بر گیرنده اطلاعات مخاطبان هدف شما، تکنیک هایی که تصمیم دارید برای ایجاد فروش استفاده کنید و موانع احتمالی سر راه شما است.

یک طرح تجاری یا بیزینس پلن ، اهداف کلی شما را مشخص می کند اما یک برنامه فروش، دقیقا چگونگی وقوع آن را توضیح میدهد.

برای موثر واقع شدن طرح فروش، این موارد را رعایت کنید:

اهداف شرکت را برای اعضای تیم فروش روشن کنید
یک برنامه استراتژیک برای تیم فروشتان داشته باشید
نقش ها مسئولیت هر یک از افراد و خودتان به عنوان مدیر را مشخص کنید
پیشرفت های تیم فروش در مسیر رسیدن به اهداف سازمانی را بررسی کنید

الگوی برنامه فروش

آماده نوشتن برنامه فروش خود هستید؟ برای شروع می توانید از یک الگوی نوشتن طرح فروش استفاده کنید. در ادامه یک الگو را مشاهده می کنید.

نحوه نوشتن یک برنامه فروش

برنامه فروش

برای نوشتن یک برنامه فروش، موارد زیر را به ترتیب مشخص کنید:

1-ماموریت شرکت شما

برنامه فروشتان را با بیان ماموریت و چشم انداز شرکت شروع کنید. تاریخچه مختصر کسب و کارتان را بیان کنید. این اطلاعات پیش زمینه مناسبی هستند تا بتونید طرح پیش رو با جزئیات بیشتری ببینید.

2-تیم

در این مرحله توضیح دهید که چه کسانی در تیم شما حضور دارند و نقش هرکدام از آنها چیست. مثلا ممکنه شما چهارتا فروشنده و یک مدیر فروش حرفه ای  داشته باشید؛ این موارد رو ذکر کنید.

3-بازار هدف

بازار هدف - نقطه شو

در این مرحله شما باید بازار هدف یا در اصلاح مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. بهترین مشتریان شما چه کسانی هستند؟ آیا آنها شغل مشخصی دارند؟ در محدوده جغرافیایی خاصی زندگی می کنند؟ اغلبا مرد هستند یا خانم؟ و …

فراموش نکنید که معمولا اکثر کسب و کارها بیش از یک پرسونای مخاطب دارند. یعنی ممکن است مخاطبان هدف شما بیش از یک دسته باشند.

4-ابزارها، نرم افزارها و منابع

شما می توانید برای موفقیت فروشنده هایتان از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، نظیر:

آموزش، مستندسازی، ابزارهای فروش و …

5- موقعیت یابی

موقعیت کسب و کار خودتان را در مواجهه با رقبا مشخص کنید. نقاط قوت و ضعف شما در مقابل کدام نقاط قوت و ضعف آنها قرار گرفته است؟

در برابر قیمت گذاری محصولات رقبا در مقابل محصولات خودتان بحث کنید.

6- استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی - نقطه شو

در این مرحله استراتژی قیمت گذاری محصول و بودجه و نوع تبلیغات را مشخص کنید.
در بخش قیمت گذاری، ممکن است با توجه به میزان استقبال مشتریان از محصولات، تصمیم بگیرید که قیمت یک محصول را کاهش دهید و یا اینکه قیمت محصول دیگری را افزایش دهید.
در بخش تبلیغات لازم است مشخص کنید که برای افزایش آگاهی مخاطبان از برند و محصولات شما از طریق چه کانالی، به چه شیوه ای و با چه مقدار هزینه اقدام خواهید کرد.

7-استراتژی چشم انداز

باید چشم انداز و برنامه بلند مدت داشته باشید برای حفظ مشتریان و فروش های مکرر. از خودتان بپرسید چه اقداماتی را باید انجام بدهید تا بتوانید خریداران محصولاتتان را به شمتری های ثابت خود تبدیل کنید و فروش های مکرر به آنها داشته باشید.

8- برنامه عملیات

بعد از اینکه مشخص کردید که به چه هدف و چه نقطه ای می خواهید برسید، لازم است مشخص کنید که برای رسیدن به آن هدف دقیقا چه اقداماتی را باید انجام دهید.

9-اهداف

اهداف شما می توانند مبتنی بر درآمد یا مبتنی بر حجم باشند. به عنوان مثال می توانید هدف فروش هفتاد میلیون تومانی در پایان سه ماه تعیین کرده باشید، یا اینکه هدف حجمی انجام 400 فروش تا پایان سه ماه.

خیلی مهم است که اهدافی که انتخاب می کنید واقع بینانه باشند. چنانچه اهداف شما واقع بینانه نباشند، برنامه فروش شما کارآیی نخواهد داشت.

10-تعیین بودجه

بودجه تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

هزینه های مربوط به مسیر رسیدن به هدف خود در برنامه فروش را مشخص کنید که شامل موارد زیر است:

پرداخت حقوق و دستمزد
آموزش فروش
ابزار و منابع فروش
جوایز مسابقه
فعالیت پیوند تیمی
هزینه های سفر
غذا

برای طراحی یک برنامه بودجه دقیق، بودجه برنامه فروش را با پیش بینی فروش مقایسه کنید.

استفاده از ویدئو در کمپین های فروش

تحقیقات و آمارها نشان می دهند که استفاده از ویدئو در کمپین های فروش، تاثیر به سزایی در افزایش فروش محصولات داشته اند.
بنابراین توصیه می شود استفاده از ویدئو در برنامه فروش خود را جدی بگیرید.
در نوشتار صفر تا صد ویدئو مارکتینگ ، به بیان اهمیت و جایگاه ویدئو در  فروش و کسب و کارها پرداخته ایم و راهنمای جامعی را برای استفاده ویدئو در کسب و کارها آماده کردیم.

امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe