فوت کوزه گری در طراحی پرسونای مخاطب | نقطه شو

تصویر شفاف در پرسونای مخاطب

در نوشتار پرسونای مخاطب چیست و چرا اهمیت دارد؟ به تعریف پرسونای مخاطب و دلایل ضرورت استفاده زا آن پرداختیم. و در نوشتار نُه فاکتور برای طراحی پرسونای مخاطب ، فاکتورهایی را برای مراحل عملی طراحی پرسونای مخاطب پرداختیم.

اگر هنوز مباحث دو نوشتار پیشین را مطالعه نکرده اید توصیه می کنیم ابتدا به سراغ آن ها بروید! در این نوشتار یک نکته مهم اما کمتر مورد توجه قرار گرفته در طراحی پرسونا را به شما معرفی می کنیم.

یک تصویر شفاف بسازید

در نوشتارهای پیشین ، به پرسش هایی پرداختیم که با کمک آنها میتوانید تمام مخاطبان کسب و کارتان را به چند دسته مشخص با ویژگی های مشترک تقسیم کنید.

اما بخش جذاب طراحی پرسونای مخاطب تازه از انجا شروع میشود!

پس از اینکه مخاطبان خود را به چند دسته تقسیم کردید؛ باید برای هر دسته، به عنوان نماینده آن دسته از مشتریان، یک شخصیت را تصویر سازی کنید.

یک مثال

فرض کنید یک دسته از مخاطبان استودیو نقطه شو، مدیران کسب و کارها و سازمان های کوچک هستند. ما باید به عنوان نماینده این دسته از مشتریان، یک شخصیت فرضی را تصویر سازی کنیم.

به عنوان مثال، شخصیت فرضی ما می تواند فردی باشد به نام علی امیری. حالا بر میگردیم به سراغ پرسش هایی که برای طراحی پرسونای مخاطب مطرح کرده بودیم. به کمک آن پرسش ها، یکسری ویژگی های مشخص در هر دسته از مشتریان مشخص شده بود. این ویژگی های مشترک باید برای این شخصیت تصویرسازی شده بیان شوند.

به عنوان نمونه برای دسته مدیران کسب و کار کوچک از مخاطبان ما، ویژگی های مشترکی مانند درآمد متوسط ، ساعت کاری مشترک از ساعت 8 صبح تا 17 عصر و … وجود دارند.

بنابراین ما در پرسونای علی امیری ذکر می کنیم که علی امیری، هر روز از ساعت 8 صبح تا 17 عصر در محل کار مشغول به کار است؛ درآمد و بودجه او در حد متوسط است بنابراین او ترجیح میدهد فعالیت های تولید ویدئو برای کسب و کارش را برون سپاری نکند، بلکه خودش تولید ویدئو  را بیاموزد.

بنابراین علی امیری مشتری خدمات آموزشی ماست نه خدمات تولیدی.

مزایای پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب در ویدئو مارکتینگ

لازم است باری دیگر در این نوشتار هم به مزایای داشتن یک پرسونا برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا اشاره کنیم.

به عنوان مثال، ساعت انتشار پست در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. اگر می خواهید ویدئوی شما در اینستاگرام به خوبی دیده شود، باید آنرا در ساعت مناسبی منتشر کنید.

ساعت مناسب انتشار هم بستگی به مخاطب شما دارد. پرسونای علی امیری یا مدیران کسب و کار کوچک هر روز از صبح تا ساعت 17 مشغول به کار است. بنابراین مناسب ترین ساعت برای انتشار پست برای این پرسونا ساعت 20 شب است که او مشغول استراحت و گشت زنی در فضای وب است.

همچنین برای اینکه محتوای تولیدی شما اثرگذاری بالایی داشته باشد، لازم است خطاب به مخاطب هدف شما و با هدف مشخص نوشته شده باشد.

چرا یک تصویر شفاف

پرسشی که برای عده ای از افراد پیش می آید این است که چه لزومی دارد ما یک تصویر خیالی همراه با اسم و تصویر و … برای مخاطبان هدف داشته باشیم؟ مگر مشخص کردن ویژگی های مشترک یک دسته از مشتریان، مثلا تحت عنوان مدیران کسب و کارهای کوچک کافی نیست؟

لازم است بدانید که تحقیقات و تجربیات گروه های موفق در دیجیتال مارکتینگ نشان داده است که داشتن یک تصویر شفاف اثر خیلی بیشتری دارد.

مثلا یکی از مزیت های این تصویر شفاف، سهولت صحبت درباره پرسونا در یک تیم است. زمانی که شما برای هر پرسونا یک تصویر واضح همراه با نام مشخص دارید، هنگام طرح ریزی استراتژی محتوایی کسب و کارتان به راحتی می توانید با افراد تیم بحث کنید و مثلا بگویید که این محصول برای علی امیری مناسب نیست، چراکه قیمت آن بیشتر از بودجه علی امیری است.

مشاوره بگیرید

اگر برای طراحی پرسونای مخاطب کسب و کارتان به مشاوره نیاز دارید. می توانید از خدمات مشاوره رایگان تیم متخصص استودیو نقطه شو استفاده کنید.

همچنین اگر تصمیم دارید از پرسونای مخاطب برای تولید محتوای ویدئویی تاثیرگذار استفاده کنید، حتما نوشتار جامع صفر تا صد ویدئو مارکتینگ را هم مطالعه کنید. در این نوشتار، تولید ویدئو برای کسب و کار را از ابعاد متنوعی بررسی کرده ایم.

امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe