نُه فاکتور برای طراحی پرسونای مخاطب | نقطه شو

پرسونای مخاطب - نقطه شو

در نوشتار پرسونای مخاطب چیست و چرا اهمیت دارد؟ به تعریف پرسونای مخاطب و ضرورت و مزایای استفاده از آن در کسب و کارها پرداختیم.
در این نوشتار، نُه فاکتور کلیدی را برای دسته بندی مخاطبان و طراحی پرسونای مخاطب کسب و کارتان بر میشماریم.
لازم به ذکر است که بسته به نوع کسب و کار شما، ممکن است که برای طراحی پرسونای مخاطب ، به بررسی تمام این پرسش ها نیاز داشته باشید یا اینکه برای برخی کسب و کارها، پاسخ دادن به تعداد محدودتری از سوالات کافی باشد.

1- مشخصات عمومی

  • مخاطب شما زن است یا مرد؟
  • مخاطب شما چند سال دارد؟
  • محل سکونت مخاطب شما در کدام منطقه جغرافیایی است؟
  • شغل مخاطب شما چیست؟
  • درآمد مخاطب شما چقدر است؟
  • مخاطب شما متاهل است یا مجرد؟

2- مشخصات ارزش های مخاطب هدف

  • ارزش های مخاطب شما در زندگی شخصی کدامند؟
  • ارزش های او در محیط کاری کدامند؟
  • به چه چیزی در زندگی اش افتخار میکند؟

3- مشخصات مربوط به شغل مخاطب هدف

  • مخاطب شما کارمند است یا کارآفرین؟
  • مخاطب شما در کدام رده شغلی است؟ (پایین رده، میان رده یا بالا رده)
  • او به شغل خودش علاقه دارد یا تصمیم دارد شغلش را عوض کند؟
  • مشکل مخاطب شما در محل کارش چیست؟
  • چه مهارت هایی هستند که در شغل او می توانند تاثیر مثبت داشته باشند؟

4- مشخصات الگوهای مخاطب شما

  • مخاطب شما تحت تاثیر چه کسانی قرار میگیرد؟
  • او چه کسانی را الگو و مرجع خودش میداند؟
  • هدف نهایی او رسیدن به چه جایگاهی است؟

5- مشخصات سبک زندگی روزمره مخاطب شما

  • مخاطب شما در طول یک روز چه کارهایی را انجام میدهد؟
  • به صورت کلی چه نگرانی هایی بر زندگی او حاکم هستند؟
  • اولویت اول مخاطب شما چیست؟ ( می تواند کار، خانوداه یا سرگرمی یا … باشد)

پرسونای مخاطب در ویدئو مارکتینگ

6- مشخصات مشکلات اصلی مخاطب هدف

  • مشکل اصلی مشتری شما که به دنبال حل کردن آن به سراغ شما می آید کدام است؟
  • مشکل اصلی مخاطب شما که به خاطر آن حاضر است هزینه کند کدام است؟

7- مشخصات منابع اطلاعاتی و رسانه ای مخاطب

  • او بیشتر در کدام رسانه یا شبکه اجتماعی حضور دارد؟
  • به کدام سایت ها، صفحه ها یا مجلات بیشتر سر میزند؟
  • حرف کدام رسانه برای او اعتبار بیشتری دارد؟

8- مشخصات محتوای مورد علاقه مخاطب شما

  • مخاطب شما به کدام فرمت محتوا علاقه بیشتری دارد؟ ( فیلم، عکس یا متن)
  • او به محتوای سرگرم کننده علاقه دارد یا محتوای خبری؟
  • او از کدام دسته از محتوا خوشش نمی آید؟

9- مشخصات عادات خرید کردن مخاطب هدف

  • برای خرید کردن مخاطب، تصمیم گیرنده اصلی خودش است یا فرد دیگری برای او تصمیم می گیرد؟
  • ترجیح میدهد اینترنتی خرید کند یا حضوری؟
  • انگیزه اصلی او برای خرید کردن چیست؟ برای یک نیاز حقیقی خرید می کند یا یک نیاز احساسی نظیر ترس؟

سخن پایانی

تهیه یک پرسونای مخاطب ، برای کسب و کاری که در عرصه بازاریابی محتوا فعالیت می کند، امری ضروری و اثرگذار است.
البته پرسونای مخاطب هم پس از هربار طراحی و بازخورد گرفتن ( آزمون و خطا) کامل تر می شود.
تفاوتی ندارد که شما چه نوع محتوایی تولید می کنید (متنی، تصویری، صوتی یا ویدئویی) در هر صورت، برای اینکه بدانید چه نوع محتوایی باید تولید کنید به یک پرسونای مخاطب نیاز دارید.
اگر تصمیم دارید از پرسونای مخاطب برای تولید محتوای ویدئویی استفاده کنید، توصیه می کنیم که نوشتار جامع صفر تا صد ویدئو مارکتینگ را هم مطالعه بفرمایید .

امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe