پرسونای مخاطب چیست و چرا اهمیت دارد؟ | نقطه شو

پرسونای مخاطب - نقطه شو

با ورود گسترده کسب و کارهای سنتی و استارتاپ ها به فضای دیجیتال مارکتینگ، هر روز اصطلاحاتی چون پرسونای مخاطب بیشتر به گوش می خورد.
پرسونای مخاطب یک مبحث کلیدی و اثرگذار در تمام زیرمجموعه های بازاریابی دیجیتال مانند بازاریابی محتوا و ویدئو مارکتینگ و … .
در این نوشتار ما به تعریف دقیق پرسونای مخاطب و بیان دلایل اهمیت آن می پردازیم.

فلسفه وجودی پرسونای مخاطب چیست؟

محبوبیت ویدئو در ویدئو مارکتینگ

برای اینکه بدانیم چرا پرسونای مخاطب باید وجود داشته باشد، ابتدا باید به تعریف بازاریابی محتوا بپردازیم.
بازاریاب ها معتقد هستند که دوران بازاریابی سنتی با تبلیغات متعدد به پایان رسیده و اکنون در عصر بازاریابی محتوا به سر می بریم.
بازاریابی محتوا به معنی تولید محتوای ارزش آفرین برای مخاطب هدف به منظور جلب اعتماد  و توجه او است.
مخاطب شما چه کسانی هستند؟
دغدغه و مشکل اصلی آنها که برای حل آنها جستجو می کنند چیست؟
پاسخ مشکل آنها را در قالب محتوای متنی ، صوتی با ویدئویی تولید کنید و در اختیار آنها قرار دهید.
مخاطب با مطالعه این محتوا، به متخصص بودن شما پی میبرد و شما را دنبال می کند. هرگاه محتوای ارزش آفرین شما بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، مخاطب تصمیم می گیرد برای رفع نیازش از راه حل شما یعنی محصول یا خدمات شما استفاده کند.

خوب ، مهمترین قسمت تعریف بازاریابی محتوا این بود: تولید محتوا برای مخاطب هدف

پرسونای مخاطب یعنی تعیین مخاطب هدف خودتان. فلسفه وجودی پرسونای مخاطب این است:

مخاطب محتوایی که شما تولید می کنید، خودتان نیستید!

متاسفانه این اشتباه بزرگی است که افراد زیادی مرتکب می شوند. این افراد شروع به تولید محتوا بر اساس سلایق و دانسته هایشان در زمینه کسب و کارشان می کنند اما هرگز به این فکر نمی کنند که مخاطب هدف آنها کیست و به دنبال چیست.

پرسونای مخاطب چیست؟ چطور طراحی میشود؟

بازار هدف - نقطه شو

پرسونا یعنی شخصیت. به طور متوسط ، هر کسب و کار می تواند تا شش پرسونا داشته باشد.
هر پرسونا ، نماینده بخشی از مشتریان شماست و بازتاب دهنده شخصیت و الگوی رفتاری آن دسته از مشتریان شماست.
برای طراحی پرسونای مخاطب کسب و کارتان ، باید به ترتیب به پاسخ این پرسش ها بپردازید:

  • محصولات و خدمات کسب و کار شما چیست؟
  • چه کسانی مشتری این خدمات و محصولات هستند؟
  • ویژگی های رفتاری و شخصیتی این مشتری ها کدامند؟
  • این مشتری ها را بر اساس اشتراکات در ویژگی هایشان به چند دسته می توان تقسیم کرد؟

یک مثال

به عنوان نمونه، استودیو نقطه شو، دو دسته خدمات ارائه میدهد: نخست خدمات تولید ویدئو و مشاوره ویدئو مارکتینگ و دوم خدمات آموزشی شامل آموزش تولید ویدئو، آموزش راه اندازی کمپین های ویدئویی و …

گروه اول مخاطب اول خدمات تولید ویدئو و مشاوره استودیو نقطه شو، مدیران و صاحبان کسب و کارهای کوچک هستند. هزینه های ایجاد یک استودیوی خصوصی و استخدام گرافیست و تدوین گر ویدئو برای کسب و کار آنها به صرفه نیست.

گروه دوم مخاطبان خدمات تولیدی نقطه شو، مدرسین کوچک و بزرگی هستند که وقت و هزینه تولید ویدئو توسط خودشان برایشان به صرفه نیست.

مخاطبان خدمات آموزشی استودیو نقطه شو هم یا مدیران و مدرسین و صاحبان کسب و کارهای کوچک هستند که تصمیم دارند خودشان فعالیت های تولید ویدئو برای کسب و کارشان را انجام دهند. و یا افرادی که قصد دارند با آموزش دیدن تولید انواع ویدئو، وارد بازار کار شوند.

در گام بعدی ویژگی های رفتار هر یک از این گروه مخاطبان تبیین می شود. و تولید محتوا باید متناسب با دغدغه ها و شرایط این مخاطبان صورت گیرد.

طراحی دقیق یک پرسونای مخاطب

اگر می خواهید از یک راهنمای جامع برای طراحی پرسونای کسب و کارتان استفاده کنید. می توانید نوشتار نه فاکتور برای طراحی پرسونای مخاطب را مطالعه کنید.

امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe