چطور یک نویسنده ی ویدئوی خوب شویم؟ | نقطه شو

اهمیت سناریو در ویدئو مارکتینگ

عبارت نویسنده ی ویدئو ، شاید ترکیب عجیبی به نظر برسد. اما  در حقیقت سناریوی هر ویدئو، روح ویدئو را تشکیل میدهد. تصاویر، اصوات و افکت های تدوین ویدئو، فقط جسم ویدئو هستند!
حتی اگر از گران قیمت ترین دوربین جهان و حرفه ای ترین تدوین گرهای جهان برای تولید ویدئویی استفاده کنید که سناریوی قدرتمندی نداشته باشد، نتیجه مناسب نخواهید گرفت.
بر عکس، اگر یک ویدئو با کیفیت و امکانات متوسط تولید کنید که سناریوی قدرتمندی داشته باشد، نتایج خوبی خواهید گرفت. حتی در موارد بسیاری این دست ویدئوها به سرعت ویروسی و دست به دست شده اند.
البته، برای اکثر کسب و کارهای کوچک مقدور نیست که برای تهیه سناریوی تمام ویدئوهایی که تولید می کنند به یک نویسنده مراجعه کنند.
در این مورد جای نگرانی وجود ندارد. اگر شما خودتان سناریوی ویدئوهایتان را می نویسید، با رعایت چند اصلی که در این نوشتار ذکر میشود، می توانید سناریوهای اثرگذاری را آماده کنید.

در تله به من چه گرفتار نشوید!

پرسونای مخاطب ویدئو مارکتینگ

اگر شما در ویدئو، به توضیح این بپردازید که مثلا شما بزرگترین شرکت تولید پوشاک شرق کشور هستید ، مخاطب با تماشای ویدئوی شما می تواند بگوید: خوب به من ؟!
این متداول ترین اشتباه در بین افراد و کسب و کارهایی است که بدون دریافت آموزش های صحیح ، شروع به استفاده از ویدئو مارکتینگ در کسب و کارشان می کنند.
متن ویدئوی شما باید به گونه ای باشد که مخاطب نتواند بگوید به من چه . به عبارتی شما باید در ویدئو به این اشاره کنید که چه خدمتی را به مخاطب عرضه می کنید و کدام مشکل مخاطب را حل می کنید.
مثلا شرکت بزرگ تولید پوشاک، به جای اینکه به بیان اهمیت و وسعت شرکت خودش بپردازد، می تواند به خدمتی که به مشتری عرضه می کند بپردازد. مثلا می تواند بگوید که افراد می توانند لباس های به روز را به قیمت تولیدی خریداری کنند و در هزینه برای خرید لباس صرفه جویی کنند.

روی یک نقطه تمرکز کنید

به یاد داشته باشید که تمرکز مخاطب شما بسیار ارزشمند است. بنابراین هرگز در یک ویدئو روی بیش از یک محصول یا یک مزیت کار نکنید.
ضرورت تمرکز روی یک محصول در هر ویدئو برای همگان قابل تشخیص است. اما بخش زیادی از افراد دلیل ضرورت تمرکز روی یک مزیت را درک نمی کنند.
ریشه این مشکل در عدم توجه به زمان مناسب برای ویدئو است. غالبا توصیه می شود ، ویدئوها نهایتا دو دقیقه طول بکشند.
حال در طول دو دقیقه زمان یک ویدئو، اگر به بیش از یک مزیت محصول خود اشاره کنید، برای اشاره به هر مزیت تنها یک دقیقه وقت دارید.
تحت این شرایط نمی توانید به خوبی اهمیت مزیتی که بیان می کنید را در ذهن مخاطب جا بیاندازید.
بناربراین توصیه می شود که در هر ویدئوی کوتاه تنها روی یک مزیت اساسی محصول خود تمرکز کنید.

یک مثال …

به عنوان مثال کسب و کاری را تصور کنید که محصولات گیاهی برای لاغری به فروش میرساند. ممکن است محصولات این کسب و کار، علاوه بر لاغری در امر کنترل چربی خون و پیشگیری از سرطان  و … هم موثر باشند.
اگر این کسب و کار تصمیم داشته باشد حتما در ویدئوی دو دقیقه ای معرفی محصول خود به تمام مزایای این محصول اشاره کند مشکل ایجاد میشود.
مخاطبان اصلی این محصول، افرادی هستند که هدفشان کاهش وزن است. بنابراین این کسب و کار باید در طول ویدئو بر روی مزیت اصلی یعنی کاهش وزن تاکید کند .
اشاره جزئی به سایر مزایا، مانند اینکه بیان شود که خریداران محصول نه تنها کاهش وزن پیدا می کنند، بلکه از خطر سرطان و … هم در امان می مانند جایز است. اما توضیح بیشتر درباره این مزایای فرعی اشتباه است.

ساده بگویید

ویدئوی معرفی محصول - نقطه شو

اشتباه متداول بعدی، استفاده از عبارات تخصصی و توضیحات پیچیده در ویدئو است. هرگز اینگونه با خودتان فکر نکنید که پیچیده صحبت کردن، شما را در نظر مخاطب فردی حرفه ای نشان میدهد.
پیش از ضبط هر ویدئو به خودتان یادآوری کنید که بسیاری از نکاتی که در زمینه تخصصی شما، اطلاعاتی بدیهی به حساب می آیند، توسط مخاطبان تان ناشناخته هستند.
برخی از اساتید برای درک بهتر این موضوع، توصیه می کنند که هنگام ضبط ویدئو، تصور کنید در حال توضیح دادن یک موضوع به یک کودک هستید.

بنابراین سعی کنید تمام مفاهیم مورد نظرتان را در ساده ترین حالت ممکن به مخاطبان انتقال دهید.

نکته پایانی: اقدام به عمل

اینگیجمنت - نقطه شو

برخی از دوستان تمام نکات بالا را در تهیه ویدئو رعایت می کنند اما باز هم یک ضعف بزرگ در ویدئوهای آنها وجود دارد.
اگر در پایان ویدئوی شما یک اقدام به عمل مشخص وجود نداشته باشد، تما هزینه ای که برای تولید ویدئو کرده اید، بدون فایده خواهد بود!

مخاطبی که ویدئوی شما را تا پایان تماشا کرده است منتظر است تا شما از او کاری بخواهید و او انجام دهد. در این قسمت از تولید ویدئو خجالت را کنار بگذارید و منظورتان را صریحا بیان کنید!

در پایان هر ویدئوی شما باید یک اقدام به عمل وجود داشته باشد. اقدام به عمل در پایان یک ویدئوی کمپین فروش، دعوت از مخاطب به خرید محصول است، اما در یک ویدئوی آموزشی در اینستاگرام ، اقدام به عمل می تواند دعوت از مخاطب به تماشای سایر پست ها باشد.

اقدام مخاطب بعد از تماشای ویدئوی شما است که میزان موفقیت و کارآمدی ویدئوی شما را مشخص می کند. بنابراین اهمیت این قسمت را دست کم نگیرید.

مشاوره بگیرید

در این نوشتار کاربردی بخشی از نکات مهم در تهیه ویدئوها را مرور کردیم. چناچه برای تولید ویدئو برای کسب و کارتان به مشاوره یک تیم متخصص در امر ویدئو مارکتینگ احتیاج دارید، می توانید از مشاوره رایگان استودیو نقطه شو استفاده کنید.

امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe