نرخ CTR چیست؟ | نقطه شو

CTR - نقطه شو

نرخ CTR واژه ای است که امروزه در زمینه امور مربوط به سئوی سایت ، دیجیتال مارکتینگ و ویدئو مارکتینگ ، زیاد با آن رو به رو می شویم. در این نوشتار به صورت مختصر و کاربردی به تعریف نرخ CTR ، دلیل اهمیت نرخ CTR و راهکار های افزایش آن می پردازیم.

نرخ CTR چیست و چگونه محاسبه می شود؟

CTR مخفف عبارت Click Through Rate است که معادل فارسی آن نرخ کلیک می باشد.

اگر یکی از صفحات سایت شما ، در نتایج جستجوی گوگل، 1000 بار به کاربران نمایش داده شود و 50 بار، توسط کاربران روی لینک صفحه کلیک شود، نرخ کلیک صفحه شما معادل 5درصد خواهد بود.

نرخ CTR  حاصل تقسیم تعداد دفعاتی که کاربران روی لینک یک صفحه از سایت شما کلیک می کنند بر تعداد دفعاتی است که لینک صفحه سایت شما به کاربران نمایش داده شده است.

نرخ کلیک - نقطه شو

انواع نرخ CTR

نرخ کلیک را با دو شاخص می توان بررسی کرد. شما می توانید نرخ کلیک سایتتان را نسبت به نتایج یک کلمه کلیدی بررسی کنید. مثلا بررسی کنید که با کلمه کلیدی فروش کفش مردانه ، نرخ کلیک سایت شما در میان نتایج گوگل چقدر بوده است. همچنین می توانید بررسی کنید که فارغ از کلمات کلیدی، نرخ کلیک هر صفحه از سایت شما به طور متوسط در جستجوی جمیع کلمات کلیدی سایت شما در گوگل چه عددی بوده است.

از کجا نرخ کلیک سایت را متوجه شویم؟

تفاوتی نمی کند که بخواهید نرخ کلیک سایتتان را در نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی متوجه شوید یا اینکه بخواهید نرخ کلیک متوسط هر صفحه را پیدا کنید. در هر صورت، معتبرترین نتایج را می توانید در سرچ کنسول گوگل پیدا کنید.

کافی است دامنه سایتتان را در سرچ کنسول ( یا همان وب مستر تولز سابق) گوگل ثبت کنید تا تمام این آمارها به رایگان در اختیارتان قرار بگیرند.

با انتخاب Queries می توانید نرخ CTRسایت با توجه به کلمه کلیدی را مشاهده کنید. با انتخاب گزینه Pages می توانید متوسط نرخ کلیک هر صفحه سایت را مشاهده کنید.

نرخ CTR - نقطه شو

مهم ترین دلیل اهمیت نرخ کلیک یا نرخ CRT  چیست؟

فرض کنید در بین نتایج جستجوی گوگل برای یک کلمه ، مثلا نتایج جستجوی کلمه دیجیتال مارکتینگ ، نتیجه چهارم نمایش داده شده، نرخ کلیک بیشتری از نتیجه سوم داشته باشد، در این صورت گوگل ، جای این دو سایت را به مرور تغییر خواهد داد.

بنابراین مهم ترین دلیل اهمیت نرخ CTR ، تاثیر آن در سئوی سایت می باشد. گرچه به طبع افزایش نرخ کلیک، ورودی سایت شما افزایش میابد. و با افزایش ورودی سایت احتمال افزایش فروش محصولات سایت شما هم افزایش خواهد یافت.

3 راهکار افزایش نرخ CTR

افزایش نرخ کلیک هر صفحه فرمول ساده ای دارد!

نخست باید صفحه خودتان را برای کلمه کلیدی مدنظرتان به خوبی بهینه سازی یا سئو کرده باشید، چرا که هر چقدر صفحه شما در میان نتایج جستجو به صفحه اول و سپس به نتایج اول گوگل نزدیک تر باشد، ورودی بیشتری خواهد داشت.

که البته سئوی سایت، به تنهایی مبحث گسترده ای است و در این نوشتار مجال پرداختن به آن نیست.

در مرحله دوم، تفاوتی نمی کند که سایت شما، نتیجه اول گوگل باشد یا یکی از نتایج صفحات دوم یا سوم گوگل، بلکه در این مرحله شما تمرکز می کنید روی اینکه، در میان نتایجی که مخاطب مشاهده می کند، سایت شما آنقدر جذاب باشد که مخاطب روی سایت شما کلیک کند.

برای این منظور لازم است که به سه عامل توجه کنید:

  1. عنوان جذاب برای نوشته خودتان انتخاب کنید تا مخاطب ترغیب شود وارد سایت شما شود.
  2. توضیحات متای جذابی برای صفحه تان بنویسید.
  3. نشانه گذاری ها یا Schema مانند پنج ستاره زرد رنگی که زیر نتایج برخی سایت ها آنها را مشاهده می کنید، باعث جذابیت بیشتر محتوا برای مخاطب می شوند.
امتیاز ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان

اگر نیاز به مشورت با متخصصان ویدئو مارکتینگ دارید در خدمتتان هستیم. فرم زیر را تکمیل و ارسال کنید. مشاوره رایگان تلفنی : 09335857035





برای در یافت مشاوره رایگان ایمیل خود را وارد کنید.
تایید
Get a weekly email with best free content
Subscribe